Žlutá

Učitelky :        Štěpánka Němcová                

                     Hana Fialová

 

11. 6. - Výlet na přehradu

 

31. 5. - 11. 6. 2021     Zvířátka v zoo

Fotografování v MŠ – 1. 6. 2021

Sportovní dopoledne ke Dni dětí 3. 6. 2021

Projektový den – Barvy 8. 6. 2021

Výlet na přehradu s překvapením - 11. 6. 2021

 

Byly jste děti v ZOO? Co to je? Jaká zvířátka tam bydlí, kdo se o ně stará?

Jaké nejoblíbenější zvíře ze ZOO máš a co se ti na něm tolik líbí?

Znáš nějaká zvířata v zoo, která létají? Která žijí ve vodě?

Která zvířátka mají srst, kůži, peří?

Kde ve světě zvířátka žijí? (Teplé a studené oblasti – nutnost zvířátkům topit, uzpůsobit prostředí.)

VV-Kresba nejoblíbenějšího zvířete; opice – otisk ruky - skupinová činnost na A1

Prac.činnost - vyrábíme žirafu (individuální) a exotickou žábu

Grafomotorika vel. A1: krokodýl, žirafa, opice

Prac.listy s tématikou

Básnička: Výlet do ZOO

Písnička: ZOO (doprovod klíčema, sáčky, kostkami lega, hra na overbally)

Pohybovky s písničkou:

Míša Růžičková – Sloník Toník (Žirafátko)

Hra na tučňáky - pohybovky s overbally

Nácvik rytmu:           Šel kozel do Lhoty

 

Rozdíly: Vysoký/nízký, těžký/lehký

Samostatná práce s Logicem, Motanicí, velké hmatové puzzle (Džungle i Ledová země)

 

24.- 28. 5. 2021     Zdraví pro naši přírodu

Co je to odpad? Jak jej třídíme a proč je dobré ho třídit?

Kam vyhazujeme odpad doma? 

Proč musíme přírodu  a okolí chránit před škodlivými věcmi?

Z jakého materiálu jsou odpaadky?

básnička: Třídíme odpad + písnička: Z čeho jsou věco kolem nás

Třídění odpadu do kontejnerů - zážitková činnost

Pohybové hry s míčem na písničku Popeláři

Návštěva sběrného dvora

 

17. - 21. 5. 2021         Dům, ve kterém bydlím - můj dům

·         - v bytě nebo v domě? Víš v jakém patře?

·         Jaké místnosti v bytě máte (Vědět, kde se co odehrává-koupelna=umývání, kuchyň=vaření,…)

·         Umět rozeznat a poznat rozdíly mezi životem ve městě, na vesnici a obydlím zvířat a umět je charakterizovat typickými znaky

·          - umět pojmenovat tyto pojmy + vpředu a vzadu, dokázat je prakticky používat

·         Celotřídní hra: postavit z velkých molitanových kostek dům.

·         Soutěž: 5 družstev – každý člen může ze třídy přinést 1 předmět a z donesených předmětů postavit obydlí (Vyhodnocení všech domečků – popis, účel).

·         Hra na tělo: písnička Indiánská rodina

·                  Pracovní činnost: „Můj dům/byt“ – stříhání, lepení, kreslení

 

 

10. - 14. 5. 2021 Dům, ve kterém bydlím - moje rodina

  •  
  • 15. 5. 2021 mezinárodní den rodiny
  • Přivítání po dlouhé době se všemi dětmi. Jak se měli? S kým byli doma, kdo o ně pečoval?
  • Byli to rodiče? Kdo jsou to rodiče, sourozenci, prarodiče  –  všichni dohromady jsou rodina
  • Můžou žít děti jenom s jedním rodičem? (rozvod, úmrtí) Kdo se stará o dítě, které nemá rodiče?
  • Mají vaši rodiče sourozence? To je pak vaše teta a strýc, sestřenice a bratranec
  • Role v rodině – jaké práce doma dělá maminka, tatínek, s čím pomáhá dítě? V čem jsou maminky a tatínci jiní?
  • Kdo je v rodině nejmladší, nejstarší, největší, nejmenší? Všímat si rozdílů mezi jednotlivými členy
  • Jak se jmenuje můj tatínek, moje maminka, bratr?
  • Byl někdy můj dědeček malé miminko? Růst člověka od novorozence, přes dítě, dospělého ke stáří
  • Máte domácího mazlíčka? Patří do rodiny i zvířátka? Pro někoho ano…
  • Jak by se měli členové rodiny chovat? – pomáhat si, být na sebe hodní, poslouchat se navzájem…
  • HÁDANKY:
  • Rozdělení do skupinek po 4-5 – hra na rodinu – scénka s rekvizitami
  • Nová písnička Muzikantská rodina + Básnička   
  • počítání slabik při slabikován 
  • pracovní listy s tématikoumotanice: rodinní příslušníci, dvojčata, co používají členové rodiny, dřevěné puzzle: od miminka k babičce
  •  hry na maminku, tatínka, babičku, dědečka – typické pohyby při práci
  •  
  •  houpání miminek v dece (skupinky s dekou a miminky)
 

3. - 7. 5. 2021         Den matek

Svátek matek je ideální příležitostí popovídat si o:

Jak se jmenuje moje maminka, jak ji oslovuji já/tatínek, babička? Jak vypadá - jaké má oči, vlasy? Jaké má vlastnosti? 

Co má maminka nejraději k jídlu/pití? Jak bych maminku nejlépe potěšil?

Až budu velká/velký chtěl bych být také maminkou/tatínkem? Co by měla maminka umět? 

Výroba dárečků pro maminky.

Nácvik nové básničky a písničky.

Pracovní listy s tématikou, pohybové hry, trénink grafomotoriky, logo tabulky, procvičování pojmů vpředu/vzadu, vedle, nad, pod, strany: pravá/levá.

 

Čarodějnický týden              26. – 30. 4. 2021

  • Kdo je čarodějnice?
  • Jak ji poznáš? (má koště, bradavici), 
  • Co všechno umí?
  • Jaké měla vlastnosti (rytmizace slov)
  • Jsou čarodějice zlé i hodné-věštkyně, léčitelky, které zahánějí nemoci, znají kouzelnou moc bylinek, vůni koření)
  • Proč se pálí čarodějnice? (zázračná filipojakubská noc, zapalovaly se ohně – očišťují od zlých sil-ty se musí spálit, aby mohlo všechno začít růst a plodit)
  • Ohně plály na každém kopci, lidé se u nich sešli a pobavili se. Mládenci napalovali stará košťata a házeli je do výšky – soutěžili. Skákalo se přes oheň.
  • Kde všude jsme se v pohádce s čarodějnicí setkali?
  • rytmizace říkadel s čarodějnickou tématikou, hry se slovy
  • Kdo pomáhá čarodějnici? (černý kocour, havran, netopýr, had, žába, pavouci, kouzelná hůlka, létající koště, brouci, můry) – pohybové ztvárnění
  • Co bys vykouzlil, kdybys uměl čarovat?
  • namalujeme si čarodějnici o úplňku
  • básnička Čarodějnice
  • čtení: kniha Chaloupka na vršku - Jak odletěly čarodějnice
  • zkusíme si vyrobit zásobníček zaříkadel – každé dítě řekne zaklínadlo, které zná, nebo si zkusí nějaké vymyslet 

Tipy pro hry venku:

·         Hledání vhodných klacíků na košťata

·         Slalom mezi stromy

·         Hledání pavučin, pavouků, žížal, brouků a mravenců (čarodějnice je potřebují na lektvar)

       Hod šiškou na cíl 

 

Básnička:

Čarodějnice

 

Moje milá děvčata,

Připravte si košťata!

Nadešel ten správný den,

kdy je nám let povolen.

Leťte rychle, ať to fičí

přes lesy i palouky

Kdo má radost, ať si křičí,

a držte si klobouky!

 

 

Pracovní listy s tématikou: grafomotorika, sluchové, prostorové a zrakové vnímání, matematické představy

 

 

12. – 23.4.2021        „Děti, pozor červená!“

 

Poznáváme dopravní prostředky (které jezdí po silnici, po kolejích, jezdí po vodě, létají ve vzduchu?)

Čím se řídí auta na silnici a lidé na chodnících a přechodech? (semafory, základní značky)

Přecházení silnice (nácvik přecházení po přechodu i mimo něj – základní pravidlo: pohled vlevo-vpravo-vlevo a během přecházení neustálé rozhlížení)

Jaké dopravní prostředky mohou řídit děti (kolo, koloběžky), co musí mít každý cyklista (helma), děti smí sami na kole na silnici od 10 let.

Netradiční dopravní prostředky – horkovzdušný balon, vesmírná raketa….

Výtvarná a pracovní činnost:

Kreslíme letadlo, vystřihujeme vláček, stavíme a barvíme vlastní dopravní prostředek z papírových krabiček a ruliček.

Vytváříme si osobní průkaz a zaznamenáváme si do něj kresbičkami, na které dopravní prostředky si hrajeme.

Pohybovky:

Hrajeme si na auta, vláčky, letadla, kola, jezdíme slalom na koloběžkách, procházíme simulované dopravní hřiště.

Pantomima:

losujeme si obrázky dopravních prostředků a pantomimicky je ztvárňujeme

Básnička:

Barvy na semaforu

Pokud svítí červená,

zastavit to znamená.

Oranžová připravit,

auta motor nažhavit.

A zelená barvička?

Jedou všechna autíčka!

To ví každá hlavička!

 

Semafor pro chodce

Co máš dělat na červenou,

když se kolem auta ženou?

Na chodníku klidně stát,

do silnice nevbíhat.

A když svítí zelená?

Co to děti znamená?

Malí jako velicí

mohou přejít silnici!

 

 

Distanční vzdělávání po dobu uzavření MŠ 

Rodičům předškoláků byly předány pracovní sešity. Děti budou pokračovat v jejich plnění dle domluvy. Tyto sešity budou vráceny při znovuotevření MŠ zpět do třídy. 

Témata pro práci doma viz.níže jsou určena pro všechny děti ze žluté třídy. Jejich plnění rodič zohlední vždy s ohledem na jejich věk a schopnosti.

Všem přejeme pevné nervy, pevné zdraví a pokud to bude ve vašich možnostech dostatek pobytu venku. V případě potřeby nás neváhejte kontakovat na školním emailu kachlikova@volny.cz a do předmětu uveďte "žlutá třída".

Dobrý den, zdravíme všechny děti i jejich rodiče!

Doufáme, že jste všichni v pořádku a zdraví. A také že jste si mezi povinnostmi našli chvilku nejen na námi zadanou práci, ale hlavně na pobyt venku na čerstvém vzduchu. 

Pracujeme na dalších tématech a inspiracích pro následující týdny. Budeme rádi za jakoukoliv vaši reakci, či jen informaci, jak se vám daří. Fota vypracovaných listů, fotku dětí nebo jakoukoliv zprávu můžete zasílat na email: kachlikova@volny.cz. V předmětu prosím uveďte "žlutá třída".

Pevné nervy a hodně sluníčka přejí vaše paní učitelky :-)

 
 

29. 3. - 9. 4. 2021

Téma:           Svátky, slavnosti a tradice patří k naší školičce

Podtéma:        Velikonoce

 
Jak plní Velikonoční aktivity nejen paní učitelka (Pokud pošlete fotku s plněním Velikonočních aktivit a budete svolní k uveřejnění, rády je uveřejníme!):
 

Povídání si o Velikonocích:

·         Proč se slaví?     Svátky jara – setí osení, rození mláďat, pučení stromů-kočičky. Navázat na  Vánoce (narození Ježíška), tři krále (zlý král Herodes), masopůst. 

.        Povídání:  Máte rádi velikonoční svátky? Co si myslíte o tom, že se Jidáš nepohodl s Ježíšem a pak na něj šel žalovat? 

      .        Zamyšlení: Co bych dělal, kdybych byl nazlobený na kamaráda – Jidáš? Věděl         Jidáš později, že udělal chybu? Trápilo ho to? Udělal(a) jsem někdy něco, co jsem         neměl? Odpustili byste mu?

·         Vysvětlení pověr a zvyků, vnitřní i venkovní aktivity:  viz. VELIKONOČNÍ AKTIVITY  

·         Zhlédnutí pohádky „Chaloupka na vršku – Jak se pomlázky ztratily“  - odkaz ZDE - dítě zkusí samo převyprávět pohádku

·         Symboly velikonoc – pomlázka, vajíčka, beránek, kuře, zajíc, rozkvetlé kočičky, odkaz na video ZDE 

.        pokud patříte mezi herní nadšence, vyzkoušejte naši Velikonoční hru (připravíme si figurky a házíme kostkou) 

·         Malování, tvoření velikonoční tématika - postup a předlohy: kuřátko, beránek, zajíčci a vajíčka

.        Kdo by se chtěl protáhnout:   

Hrajeme si na slepičky – sedíme na vajíčkách – zmačkaný papír, pak v dřepu popocházíme, ruce máme složené jako křídla, naznačíme zobání zrní

Zajíčci – hopsáme z dřepu na dlaně a přiskakujeme nohama k dlaním

Beránek – poskakujeme ve stoje, zvedáme vysoko kolena, přeskakujeme na zemi smotanou deku

"Velikonoční zlatá brána" s básničkou : 

Velká hora otevřená, na Velký pátek odemčená.

Kdo do ní vejde, poklady tam najde. 

Rychle ven však pospíchej, svůj život si uhlídej!

A nebo si zacvičit jógové Velikonoční cvičeníčko

·         Pracovní listy s velikonoční tématikou – odkazy: omalovánky, grafomotorika, zrakové, sluchové a prostorové vnímání

.        

.      Velikonoční písnička

·     Velikonoční básničky

Velikonoční

Koleda, koleda jarní trávo,

ať je tady všechno zdrávo.

Koleda, koleda, travičko,

vyskoč aspoň maličko.

 

A pak ještě výš,

udělej nám skrýš.

Pro zajíčka, pro vajíčka,

i pro toho koledníčka,

co si pokoj nedá

a vajíčka hledá. 

 

Pro malé koledníky

Upletl jsem pomlázku,

je hezčí než z obrázku.

Všechny holky, které znám,

navštívím a vymrskám.

Než mi dají vajíčko,

vyplatím je maličko.

 

 

 

 

22.3. - 26. 3. 2021 

Téma:       Svět kolem nás 

Podtéma:  Jaro už se probouzí 

Náměty pro práci: 

  • Povídání si o ročních období jaké máme a co nám přináší ( pro každé roční období pár znaků ) 
  • Jaké roční období mám rád a proč ( Děti nakreslí obrázek svého oblíbeného ročního období ) 
  • Jaro a jeho znaky : jak se příroda probouzí po zimě
  •                              charakteristické znaky jara 
  •                              svátky či tradice , které na jaře slavíme 
  •                               
  • Přečtení příběhu k danému tématu a práce s ním ( jaké postavy byli v pohádce , kdo je hlavní hrdina , co se v pohádce sadilo )

O semínku Fazolíčkovi“V jednom království plném dětí jako jste vy, se objevilo v košíku malé semínko fazolky. Donesla ho do království holčička Natálka, která měla tuze ráda zeleninu a ovoce. Natálka si chtěla spolu s dětmi semínko zasadit. Rozhodly se, že zasadí semínko na zahrádce. Vzaly si vodu, hlínu, květináč a semínko Fazolíčka. V tom přiletěla straka a semínko odnesla. Děti dlouho straku hledaly, ale marně.  Hledaly v zahradě, dívaly se na stromy a nic nenašly… během chviličky viděly děti, jak něco spadlo do trávy nedaleko jabloně. Ale semínko nenašly. Ten den večer hodně pršelo a během několika dní začalo semínko Fazolíčka u stromu růst do větší a větší výšky. Děti se přišly podívat ke stromu a zjistily, že jim Fazolíček pěkně vyrostl a tak ho chodili denně zalévat. Fazolíček rostl tak rychle, že dosáhl až do oblak. Děti se pak mohly po Fazolíčkovi vyšplhat až do peřinových obláčků a hrát si se sluníčkem. Fazolíček se stal jejich velkým kamarádem.

  •  Povídání si trochu zpestříme , a to krátkou básniškou s pohybem 

JARO 

Podívej se, támhle v trávě,( dřep, rozhlížet se)

kytička vyrostla právě, (z dřepu do stoje)

čechrá si zelenou sukýnku ,(stoj snožmo, ruce v bok, kroutit zadečkem)

protahuje si barevnou hlavinku. (stoj roznožmo, opatrně naklánět hlavu)

K sluníčku lístky natahuje, (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

ještě se ospale protahuje, (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

na louce není jediná, (stoj snožmo, hlavou „NE“)

protože jaro už začíná. (stoj snožmo, ruce dělají velká kola před tělem)

  • Kdo si chce zazpívat, může zkusit naši novou písničku ZDE
  • Tipy pro zabavení: 

     

     poskládání si z bílých čtverečků papírů sněženky a vytvoření si tak jarní zahrádku Pomáhám a nevím o tom: nechte dítě poklidit všechny zelené kousky oblečení do koše na prádlo, ať poskládá všechny červené plyšáky, nachystá na stůl před obědem bílé talíře,.... apod.
  • Poskládání si pomocí bílých papírových čtverečků sněženky , Nasadit si řeřichu v plytké misce či kelímku na vatě 
  • Tipy na hry venku i doma : skákací panák ( venku ) , dávat si navzájem hádanky s jarní tématikou , 
  • Pracovní listy ZDE ( na procvičení střahání ) , ZDE (zrakovné vnímání ) , ZDE  (Grafomotorika ) 

  • Na protažení: Pozdrav slunci 

    ZDE  návod , jak slunce správně přivítat 

Básničky : 

Táta včera na venku,

našel první sněženku.

Vedle Petrklíč,

zima už je pryč.

 

 

 
 

 

V pondělí budeme mít s dětmi ve žluté třídě program z PLANETÁRIA.